VeloTydzień Ekonomiczny 15 września 2025 r.

15.09.2025

Logo VeloBanku i nagłówek VeloTydzień Ekonomiczny

NAJWAŻNIEJSZE W TYM TYGODNIU

ZAGRANICA:

Na rynkach globalnych w centrum uwagi w tym tygodniu znajdą się decyzje banków centralnych. Najważniejsze będzie środowe posiedzenie Fed, na którym – zgodnie z oczekiwaniami rynku – stopy procentowe mogą zostać obniżone o 0,25 proc. do przedziału 4,00–4,25 proc. Fed już w lipcu sygnalizował gotowość do luzowania, a ostatnie słabsze dane z rynku pracy zwiększyły presję na ten krok. Inwestorzy zakładają, że do końca roku mogą nastąpić jeszcze dwie obniżki, sprowadzając główną stopę do 3,50–3,75 proc. Poza USA decyzje podejmą także Norges Bank (spodziewana obniżka), Bank Anglii (utrzymanie stóp ze względu na ryzyko inflacyjne) oraz Bank Japonii (prawdopodobnie brak zmian). W strefie euro uwaga skupi się na finalnych danych o inflacji HICP za sierpień, bilansie handlowym i produkcji przemysłowej, a w USA dodatkowo na sprzedaży detalicznej, produkcji przemysłowej oraz cotygodniowych danych o rynku pracy.

POLSKA:

Na krajowym rynku w centrum uwagi znajdą się w tym tygodniu dane inflacyjne oraz wskaźniki obrazujące kondycję realnej gospodarki. W poniedziałek poznamy finalny odczyt inflacji CPI za sierpień (2,8 proc. r/r w wersji flash), a dzień później dane o inflacji bazowej, która – według szacunków – mogła obniżyć się do 3,0–3,1 proc. r/r, czyli do poziomu nienotowanego od początku 2020 roku. W czwartek opublikowane zostaną wyniki dotyczące zatrudnienia, wynagrodzeń oraz produkcji przemysłowej i budowlano-montażowej. Spodziewamy się dalszego spadku zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw oraz niewielkich obniżek w produkcji. Z kolei w piątek agencja Moody’s dokona przeglądu ratingu Polski – obecna ocena A2 ze stabilną perspektywą może zostać obniżona do negatywnej ze względu na pogorszenie sytuacji fiskalnej i rosnące zadłużenie publiczne. Warto dodać, że Moody’s utrzymuje notę Polski o jeden poziom wyżej niż Fitch i S&P, co zwiększa prawdopodobieństwo rewizji w dół, zwłaszcza w świetle niedawnych decyzji Fitch o obniżce perspektywy wskazujących na presję wynikającą z finansów publicznych i napiętego otoczenia politycznego.

POLSKA W DRODZE DO G20

Najnowszym raportem o G20 chcemy włączyć się w debatę nad rolą Polski w globalnej gospodarce oraz jej miejscem w gronie najważniejszych państw świata. Naszą intencją jest zainicjowanie refleksji, czy Polska – jako dynamicznie rozwijająca się gospodarka, coraz silniej oddziałująca na otoczenie międzynarodowe – powinna znaleźć się w G20, czy też obecna formuła tej grupy wymaga nowego spojrzenia i dostosowania do wyzwań XXI wieku. Jesteśmy przekonani, że Polska ma potencjał, by wnosić znaczący wkład w globalną dyskusję. Publikacja ta ma na celu wspieranie polskiej drogi do G20 poprzez stymulowanie rozmowy nie tylko o tym, kto dziś zasiada przy tym stole, lecz także o tym, kto powinien być jego częścią w przyszłości.

Kogo reprezentuje G20. Grupa G20, założona w 1999 roku w odpowiedzi na kryzysy finansowe w Azji (1997) i Rosji (1998), jest kluczowym forum współpracy gospodarczej, reprezentującym 80 proc. światowego PKB i dwie trzecie globalnej populacji, czyli około 4,7 miliarda ludzi. Składa się z 19 krajów, Unii Europejskiej oraz Unii Afrykańskiej, jednak jej obecny skład nie w pełni odzwierciedla współczesne realia gospodarcze i demograficzne. Afryka, z populacją 1,55 miliarda, jest reprezentowana jedynie przez 65 milionów ludzi (1 proc.), co marginalizuje jej interesy, szczególnie w regionie Afryki Północnej. W Azji szybki wzrost populacji w krajach spoza G20, takich jak Bangladesz czy Pakistan, zmniejsza reprezentatywność grupy. Europa, mimo silnej pozycji z 21 proc. światowego PKB, zmaga się z prognozowanym spadkiem demograficznym, co może osłabić jej przyszły wpływ. Brak włączenia dynamicznie rozwijających się gospodarek, takich jak Polska, która awansowała do grona 20 największych gospodarek świata z PKB prognozowanym na blisko 1 biliona USD w 2025 roku, ogranicza zdolność G20 do skutecznego zarządzania globalnymi wyzwaniami. Dodatkowo, rywalizacja między USA, a Chinami i Rosją oraz rozbieżności w kluczowych kwestiach, takich jak handel, klimat czy migracja, utrudniają osiąganie konsensusu, co zmniejsza efektywność grupy.

Propozycja przejścia do G25. Aby rozwiązać problem niewystarczającej reprezentatywności, proponujemy rozszerzenie G20 do G25 poprzez włączenie Polski, Nigerii, Egiptu, Hiszpanii i Szwajcarii. Taki krok zwiększyłby udział grupy w światowym PKB z 80 proc. do 90 proc., w globalnym handlu do 84 proc. oraz w populacji z 66,7 proc. do 70 proc.. Szczególnie istotny jest wzrost reprezentacji Afryki z 1 proc. do 8 proc., co oznacza objęcie wpływem dodatkowych 620 mln ludzi do 2050 r. i 775 mln do 2100 r., dzięki włączeniu Nigerii (228 mln ludzi w 2024 r., z prognozowanym wzrostem do 470 mln w 2100 r.) i Egiptu (118 mln, i perspektywą dojścia do 150 mln do końca wieku). Europa zyskałaby dodatkowe 3 pkt. proc. w udziale w światowym PKB, osiągając 24 proc., dzięki włączeniu Polski, Hiszpanii i Szwajcarii. Nowi członkowie, tacy jak Polska z rocznym wzrostem PKB na poziomie 3-4 proc., wzmocniliby głos Europy Środkowej, lepiej odzwierciedlając globalny układ sił i kluczowe punkty zapalne świata, które obejmują nasz region.

Korzyści płynące z G25. Rozszerzenie G20 do G25 przyniesie znaczące korzyści, zwiększając skuteczność i legitymację grupy w globalnym zarządzaniu. Po pierwsze, zapewni większą inkluzywność, szczególnie dla Globalnego Południa, poprzez włączenie kluczowych gospodarek afrykańskich, takich jak Nigeria i Egipt, co pozwoli lepiej uwzględniać ich specyficzne wyzwania oraz zwiększy szanse na wymianę handlową. Po drugie, zwiększy legitymację decyzji grupy (90 proc. PKB i 70 proc. populacji). Po trzecie, umożliwi lepszą koordynację polityk handlowych i inwestycyjnych, co jest kluczowe w obliczu rosnącej roli nowych rynków w globalnych łańcuchach wartości. Po czwarte, rozszerzenie stymuluje globalny wzrost gospodarczy poprzez nowe partnerstwa i inwestycje, szczególnie w Afryce i Europie Środkowej. Włączenie nowych członków pozwoli również na skuteczniejsze reagowanie na globalne wyzwania, takie jak zmiana klimatu, migracje czy nierówności gospodarcze, dzięki uwzględnieniu szerszego spektrum perspektyw.

Rola Polski w G25. Polska odgrywa kluczową rolę w uzasadnieniu rozszerzenia G20 do G25. Jako dwudziesta największa gospodarka świata, z PKB prognozowanym na blisko 1 bilion USD w 2025 roku i rocznym wzrostem na poziomie 3-4 proc., Polska jest liderem Europy Środkowej. Jej gospodarka, wspierana przez silny sektor przemysłowy, rosnący rynek wewnętrzny i rozwijający się sektor technologiczny (7 jednorożców, takich jak InPost i Elevenlabs), znacząco zbliżyła się do poziomu krajów Europy Południowej – w 2025 roku osiągnie 54 proc. PKB Hiszpanii i Włoch, a do 2050 roku zbliży się do 80 proc. ich poziomu. Dodatkowo, Polska wyprzedziła Japonię w PKB per capita według parytetu siły nabywczej w 2025 roku, co jest efektem potencjału rynku wewnętrznego. Dodatkowo, inwestycje w obronność na poziomie 4,2 proc. PKB, największe wśród europejskich członków NATO, oraz modernizacja armii (216,1 tys. żołnierzy, plany zwiększenia do 300 tys.) wzmacniają stabilność geopolityczną regionu Trójmorza, wspierając globalne bezpieczeństwo i handel.

 

Informacje i zastrzeżenia: Niniejszy materiał („Materiał”) ma charakter wyłącznie informacyjny oraz nie stanowi oferty w rozumieniu ustawy - Kodeks cywilny, ani rekomendacji do zawarcia transakcji kupna, sprzedaży lub innego rodzaju przeniesienia któregokolwiek instrumentu finansowego. Bank dołożył wszelkich racjonalnych i niezbędnych starań, aby informacje zamieszczone w Materiale były rzetelne oraz oparte na wiarygodnych źródłach. Informacje zawarte w Materiale nie mogą być traktowane jako propozycja nabycia którychkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego lub podatkowego ani jako forma świadczenia pomocy prawnej. Prognozy oraz dane zawarte w Materiale nie stanowią zapewnienia uzyskania określonych wyników jakichkolwiek transakcji finansowych ani przyszłych cen którychkolwiek instrumentów finansowych. Materiał nie stanowi badania inwestycyjnego ani publikacji handlowej w rozumieniu Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Bank i jego spółki (podmioty) zależne oraz pracownicy tych podmiotów mogą być zainteresowani zawarciem lub być stroną transakcji finansowych, w tym zawartych na instrumentach finansowych, których wynik jest uzależniony od czynników (danych i informacji) wymienionych w Materiałach.

Administratorem danych osobowych jest VeloBank S.A. z siedzibą w Warszawie (00-843) Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C (Bank). Dane kontaktowe Banku: VeloBank S.A., Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C, 00-843 Warszawa, telefon: 664 919 797, formularz: https://www.velobank.pl/kontakt/formularz-kontaktowy. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: iod@velobank.pl. Bank przetwarza dane osobowe w odpowiedzi na zainteresowanie otrzymywaniem raportów analitycznych (art. 6 ust. 1 lit. a RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE). Masz prawo do żądania od Banku dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. W razie jakichkolwiek pytań lub sugestii skontaktuj się z nami.