PSD2 (ang. Payment Services Directive) to unijna dyrektywa dotycząca usług płatniczych. Jej regulacje zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację ustawy o usługach płatniczych.
Jedną z ważniejszych zmian, które wprowadza PSD2 jest konieczność stosowania przez banki procedur silnego uwierzytelniania. Ma ona na celu zwiększenie bezpieczeństwa Klientów korzystających z usług płatniczych oferowanych drogą elektroniczną i ograniczenie możliwości wystąpienia oszustw podczas takich płatności.
Silne uwierzytelnienie to minimum dwuetapowe potwierdzenie tożsamości Klientów. Opiera się na zastosowaniu co najmniej dwóch elementów należących do 3 kategorii:
Użycie dwóch elementów spośród opisanych trzech kategorii określane jest jako silne uwierzytelnianie.
Od 14 września 2019 r. inaczej logujesz się do bankowości internetowej! Sprawdź.
Zgodnie z wymogami dyrektywy PSD2 wykorzystanie telefonu użytkownika jako elementu silnego uwierzytelnienia z kategorii posiadanie jest możliwe tylko w sytuacji, kiedy telefon ten należy wyłącznie do jednej osoby. Oznacza to, że Bank może wysyłać kody SMS na dany numer telefonu tylko dla jednego klienta. W związku z tym Bank wprowadził rozwiązania, dzięki którym używanie tego samego numeru telefonu do obsługi Bankowości Internetowej lub Mobilnej przez więcej niż jedną osobę jest niemożliwe – tylko użytkownik który potwierdzi w banku unikatowość swojego telefonu będzie otrzymywał na swój numer kody SMS – pozostali klienci posiadający ten sam numer telefonu mogą pozostawić ten numer jako numer kontaktowy, nie będą mogli jednak otrzymywać SMS-ów do czasu zarejestrowania własnego unikatowego numeru telefonu na Infolinii lub w oddziale Banku.
Zwiększenie bezpieczeństwa płatności – mniejsza odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje. Jeśli zgubisz kartę, telefon lub inne urządzenie, którym płacisz, zgłoś to do Banku jak najszybciej. Jeśli to zrobisz, wciąż odpowiadasz za nieautoryzowane transakcje, ale w ograniczonym zakresie. Przed PSD2 odpowiadałeś do 150 euro, a teraz – do 50 euro niezależnie od tego, czy jest to transakcja zbliżeniowa czy inna. Te zmiany w naszym Banku obowiązują już od sierpnia 2018 r.
Zwiększenie ochrony Klientów – m.in. krótszy czas rozpatrywania reklamacji – z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych skrócił się czas, w którym rozpatrujemy Twoją reklamację. Jeśli sprawa będzie bardziej skomplikowana, poinformujemy Cię o tym. Dostaniesz wtedy odpowiedź na reklamację maksymalnie do 35 dni roboczych (poprzednio to 60 dni kalendarzowych). Te zmiany w naszym Banku wprowadziliśmy już w sierpniu 2018 r.
Większa kontrola płatności kartą – jeśli wynajmujesz auto albo płacisz za usługę, której dokładnych kosztów nie znasz z góry, odbiorca płatności będzie mógł zablokować środki na Twojej karcie dopiero po tym, jak zatwierdzisz dokładną kwotę transakcji. Dzięki temu masz większą kontrolę nad Twoimi środkami.
Możliwość dostępu do tzw. otwartej bankowości – dyrektywa PSD2 określa, jakie rodzaje usług będą mogli świadczyć zewnętrzni usługodawcy (czyli TPP, ang. Third Party Providers).
Twoje prawa przy dokonywaniu płatności w Europie
Twoje prawa przy dokonywaniu płatności w Europie - czcionka 12
Twoje prawa przy dokonywaniu płatności w Europie - czcionka 14
Twoje prawa przy dokonywaniu płatności w Europie - czcionka 16
Twoje prawa przy dokonywaniu płatności w Europie - czcionka 18