Nie czytasz? Dużo cię omija – tak sądzi 78% Polaków

26.08.2025

Aż 78% Polaków jest przekonanych, że brak książek w życiu oznacza utratę czegoś ważnego. Dla wielu to nie tylko rozrywka, ale sposób na rozwój, relaks i budowanie więzi z innymi. Rozmowy o lekturach często stają się początkiem bliższych relacji. Z badania VeloBanku[1] wynika, że taką sytuację miało w swoim życiu 56% osób, a co trzeci Polak regularnie wręcza książki w prezencie bliskim.

VeloBank, który dla wielu klientów stał się ich LoveBankiem, po raz kolejny angażuje się w promocję czytelnictwa. Na półmetku wakacji jego eksperci postanowili sprawdzić, jak ważne są dla nas książki i jakie nawyki mamy z nimi związane.

Książka – prezent, który się nie starzeje

Co trzeci Polak (38%) wręcza książki w prezencie regularnie, a kolejne 45% robi to przynajmniej od czasu do czasu. To dowód, że mimo popularności elektronicznych gadżetów czy kart podarunkowych, książka wciąż ma szczególne miejsce wśród podarunków.

Tradycja obdarowywania lekturą jest silniejsza wśród kobiet – 43% z nich robi to często lub bardzo często, w porównaniu z 33% mężczyzn. Takie prezenty cenią zwłaszcza osoby z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy dużych miast.

- Książka to prezent, który ma duszę. Można ją otworzyć setki razy i za każdym odkryć coś nowego – inne znaczenie, inną emocję, inny punkt widzenia. W czasach, gdy treści konsumujemy w sekundach, ona daje nam luksus długiego spotkania z historią i samym sobą. W akcji „Zabookuj czas na relaks” przypominamy, że taki prezent to nie tylko przedmiot, ale także doświadczenie, które zostaje w pamięci na lata – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor zarządzająca Obszarem Komunikacji i Marketingu w VeloBanku.

Lektura, która łączy

Choć czytanie często kojarzy się z zajęciem indywidualnym, wyniki badania pokazują, że może ono łączyć ludzi. Ponad połowa Polaków (56%) przyznaje, że rozmowa o książkach przynajmniej raz w życiu zbliżyła ich do kogoś – w tym 17% doświadczyło tego jeden raz, a aż 39% wielokrotnie. Pierwsza dyskusja o lekturze wielu z nas zaprowadziła do rozbudowy relacji – kolejnych spotkań i budowania głębszej więzi.

Co ciekawe, dla 28% badanych takie rozmowy były początkiem wieloletniej przyjaźni lub bliższego związku. 32% twierdzi, że rozmowy o książkach nie miały takiego efektu, a aż 40% nie potrafi jednoznacznie tego ocenić. Najbardziej sprzyja temu starszy wiek oraz częste sięganie po lekturę – osoby czytające regularnie znacznie częściej deklarują, że książki stały się tematem, który zbliżył ich do innych.

Wartość, której nie da się zastąpić

Czytanie ma dla Polaków wartość, której nie da się łatwo zastąpić. Aż 78% badanych twierdzi, że osoby, które nie sięgają po książki, tracą coś ważnego – w tym 34% jest o tym zdecydowanie przekonanych, a 44% raczej podziela tę opinię. Tylko 22% respondentów uważa, że brak lektury nie wiąże się z żadną stratą.

Najmocniej przekonane o wyjątkowej roli książek są kobiety (83% vs 72% mężczyzn) oraz osoby z wyższym wykształceniem (87%). Częściej taką opinię wyrażają też mieszkańcy wsi (87%) niż dużych miast powyżej 500 tys. mieszkańców (81%).

Więcej informacji o VeloBanku znajduje się na stronie: https://www.velobank.pl/.

Infografika dotycząca czytelnictwa w Polsce

[1] Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1093 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji:  18 - 21 lipca 2025. Metoda: CAWI.