44 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku odwiedziło muzeum lub galerię. Sztuka relaksuje, a nawet poprawia samoocenę

04.12.2025

Więcej niż czterech na dziesięciu Polaków w ciągu ostatnich 12 miesięcy wybrało się do muzeum, galerii lub na wystawę dzieł sztuki - wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie VeloBanku. Aż 70 proc. ankietowanych wskazało, że kontakt ze sztuką ma na nich pozytywny wpływ.

Dziś kontakt z dziełami artystów jest prostszy niż kiedykolwiek. Sztuka przeniknęła do popkultury m.in. dzięki firmom, które sięgają po estetykę konkretnych epok i twórców. Możemy ją podziwiać w przestrzeni publicznej, reklamach, modzie czy designie przedmiotów codziennego użytku. Ale czy w świecie, w którym sztuka jest na wyciągnięcie ręki, wciąż warto zatrzymać się, by doświadczać jej w ciszy muzealnych sal?

- Cieszy nas, że aż 70% Polaków deklaruje pozytywny wpływ sztuki na samopoczucie. Jednocześnie widzimy ogromny potencjał do dalszego wzmacniania tej relacji: muzeum to nie tylko piękne obiekty, lecz także doświadczenie, które pozwala zatrzymać się, wyciszyć i spojrzeć na świat szerzej. Warto więc, mimo braku czasu, szukać przestrzeni na takie spotkania, bo sztuka naprawdę ma moc zmiany – podkreśla Małgorzata Borkowska, Zastępczyni Dyrektorki Muzeum Narodowego w Warszawie.

A jak w praktyce wygląda częstotliwość naszego kontaktu ze sztuką? Odpowiedź na to pytanie przynosi badanie zrealizowane na zlecenie VeloBanku.

Odwiedzamy muzea i galerie, ale niezbyt często

44 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odwiedziło muzeum, galerię lub wystawę dzieł sztuki. Z przeprowadzonej ankiety wynika, że ponad 20 proc. badanych zrobiło to w ciągu ostatniego kwartału. Natomiast 22 proc. ankietowanych wskazało, że odwiedziło instytucję kultury w ciągu ostatnich pięciu lat, ale nie w ciągu ostatniego roku. 11 proc. uczestników badania nigdy nie miało okazji być w takim miejscu.

A jak wyglądają statystyki w dłuższej perspektywie? Mimo że Polacy pozytywnie oceniają wpływ kontaktu ze sztuką na swoje samopoczucie, to w praktyce rzadko odwiedzają muzea, galerie lub wystawy. W ciągu ostatnich pięciu lat 11 proc. respondentów odwiedziło instytucje kultury więcej niż dziesięć razy, 14 proc. – od sześciu do dziesięciu razy, 34 proc. – od trzech do pięciu razy, a 32 proc. – od jednego do dwóch razy. Co ciekawe, najczęściej wskazywaną przeszkodą w częstszych wizytach jest brak czasu (30 proc.).

Można przypuszczać, że duże znaczenie dla naszego stosunku do sztuki ma wykształcenie i czas poświęcony w życiu na naukę. Wśród osób, które nigdy nie obcowały ze sztuką w instytucjach kultury, znajduje się 33 proc. osób z wykształceniem podstawowym, 12 proc. ze średnim i tylko 5 proc. z wyższym.

Sztuka ma na nas dobry, relaksujący wpływ

Według badania zrealizowanego na zlecenie VeloBanku mamy wiele motywacji do interakcji ze sztuką. Dla 34 proc. z nas jest to forma relaksu, a dla 24 proc. sposób na poprawę samopoczucia i samooceny. Co piąty Polak deklaruje, że odwiedza ekspozycje sztuki ze względu na zainteresowania - jest to hobby 20 proc. respondentów.

Uczestnicy badania wskazują także na szereg innych przyczyn, dla których wybierają się do muzeów, galerii oraz na wystawy. 17 proc. Polaków szuka tam inspiracji, 11 proc. traktuje je jako miejsce spotkań z rodziną lub przyjaciółmi. Co dziesiąty z nas wybiera się do instytucji kultury, by zabić czas, 8 proc. uważa, że kontakt ze sztuką pomaga im lepiej zrozumieć siebie, a dla 3 proc. jest to dobre miejsce na randkę.

Aż 71 proc. badanych przyznaje, że kontakt ze sztuką wpływa na nich pozytywnie, a tylko 8 proc. ma odmienne zdanie. Co więcej, 79 proc. Polaków uważa, że odwiedzanie muzeów, galerii sztuki lub wystaw wzbogaca życie wewnętrzne. Zaledwie 6 proc. ankietowanych nie zgadza się z tym stwierdzeniem.

- Wyniki badania wykonanego na zlecenie VeloBanku potwierdzają coś, co w muzeach obserwujemy na co dzień: kontakt ze sztuką realnie wpływa na dobrostan i jakość życia. W świecie przebodźcowania i nieustającego pośpiechu przestrzeń muzealna staje się miejscem regeneracji. Z kolei dane z badania publiczności, które zakończyliśmy w lutym 2025 pokazują, że aż 95 proc. zwiedzających zamierza ponownie odwiedzić Muzeum Narodowe w Warszawie, a 81 proc. osób, które nigdy wcześniej w nim nie były, deklaruje chęć powrotu – dodaje Małgorzata Borkowska.

VeloBank – sztuka w codzienności

- W VeloBanku stawiamy duży nacisk na kreatywne wykorzystanie sztuki w działaniach marketingowych. W naszej ofercie znajdują się dwa wzory kart płatniczych inspirowane stylem pop-art, a w komunikacji reklamowej konsekwentnie nawiązujemy do estetyki filmów Wesa Andersona. Pokazujemy, że codzienność także może być sztuką - w portfelu, w bankowości, w codziennych wyborach. Otrzymujemy wiele pozytywnych sygnałów od klientów, którzy doceniają nasze zaangażowanie w promocję sztuki, czytelnictwa oraz wspieranie młodych talentów w ramach programu VeloTalent. To dla nas jasny sygnał, by kontynuować te działania i dalej rozwijać projekty, które łączą świat finansów z kulturą i kreatywnością – mówi Katarzyna Meissner, Dyrektor Zarządzająca VeloBanku, nadzorująca Obszar Komunikacji i Marketingu.

Więcej informacji na temat znaczenia sztuki w misji VeloBanku można odnaleźć na stronie: Konto bankowe online - Rachunek bankowy przez internet - VeloBank.

Infografika - analiza na temat sztuki

Metodologia: badanie przeprowadzone na zlecenie VeloBanku na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1096 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 30 października - 3 listopada 2025 r. Metoda: CAWI.