Uważaj - wyłudzenia „na dopłatę”

11.12.2020

Szanowni Klienci!

Przestrzegamy przed jednym z najczęściej występujących scenariuszy wyłudzenia środków – tzw. metodą „na dopłatę”. W okresie przedświątecznym przestępcy wykorzystują pośpiech i stres związany z zakupami, aby wyłudzić dane do logowania i w ten sposób uzyskać dostęp do kont bankowych.

Na czym polega to wyłudzenie

Wyłudzenie polega na przesłaniu SMS-a lub e-maila z informacją o niedopłacie za usługę (np. dostarczenie zamówionej przesyłki przez firmę kurierską) lub o dopłacie za dodatkowe usługi (np. dezynfekcja przesyłki) i konieczności pilnego uiszczenia płatności w skromnej, nie budzącej podejrzeń wysokości.

Przykład fałszywego SMS-a podszywającego się pod jedną z firm kurierskich:

wyludzenie-na-doplate.jpg [16.49 KB]

Link w wiadomości kieruje do fałszywej strony firmy kurierskiej, na której należy wybrać logo swojego banku, wpisać dane do logowania i zatwierdzić płatność SMS-em.

W rzeczywistości jest to fikcyjna strona, która przechwytuje dane do logowania oraz wprowadzone kody SMS. Przechwycone dane przestępcy wykorzystują do autoryzacji przelewów z Twojego konta.

Co zrobić, żeby ochronić swoje środki

Aby chronić swoje środki przed kradzieżą:

  • nie korzystaj z linków kierujących do płatności, pochodzących z maili, SMS-ów, serwisów społecznościowych czy innych źródeł komunikacji
  • zawsze sprawdzaj treść SMS-ów autoryzacyjnych otrzymywanych od banku – każdy SMS zawiera dokładną informację o tym, jaką dyspozycję potwierdzasz danym kodem. Jeśli treść SMS-a odbiega od dyspozycji, którą zlecasz, przerwij przeprowadzane czynności i natychmiast skontaktuj się z naszą Infolinią.
  • proponujemy instalację bezpłatnej aplikacji Getin Mobile i włączenie autoryzacji mobilnej dla dyspozycji zlecanych w Bankowości Internetowej. Dzięki temu wszelkie dyspozycje zlecane w Bankowości Internetowej będą wymagały zalogowania i potwierdzenia operacji w aplikacji mobilnej. Szczegóły transakcji są tam opisane znacznie szerzej niż pozwala na to ograniczona liczba znaków w SMS-ach autoryzacyjnych.
  • Jeśli otrzymasz wiadomość, której się nie spodziewasz – np. o dostarczeniu przesyłki, której nie zamawiałeś – zalecamy kontakt telefoniczny z nadawcą pod numerem telefonu udostępnionym na jego oficjalnej stronie.

Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z nasza infolinią pod numerem +48 664 919 797. Opłata za połączenie wg taryfy operatora.

Pozdrawiamy,
Getin Noble Bank