Menu - segmenty
[Klienci indywidualni] Menu - pomoc
Skrót MiFID pochodzi od angielskiej nazwy Markets in Financial Instruments Directive, tj. Dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych („Dyrektywa MiFID”). Dyrektywa MiFID ustanawia jednolite ramy prawne dla firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych w sprawie świadczenia usług inwestycyjnych na terytorium Unii Europejskiej, a także na terytorium Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.
Zasadniczym celem regulacji MiFID jest zapewnienie Klientom odpowiedniego poziomu ochrony oraz zwiększenie przejrzystości funkcjonowania instytucji finansowych.
W Polsce dystrybucja Instrumentów finansowych i Produktów finansowych przez banki uregulowana jest przede wszystkim Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi i odpowiednimi aktami wykonawczymi do tej ustawy (tj. rozporządzeniami ministra właściwego do spraw instytucji finansowych).
Głównym celem MiFID jest zapewnienie Klientom odpowiedniego poziomu ochrony inwestycyjnej, zatem podmioty oferujące Instrumenty finansowe i Produkty finansowe zobowiązane są w szczególności do:
Wszystkie banki w Polsce były zobowiązane dostosować swoją działalność do przepisów implementujących dyrektywę MiFID do polskiego porządku prawnego do 3 stycznia 2018 r. Wypełniając te obowiązki VeloBank S.A. zawiera z Klientami umowy o świadczenie usług w zakresie instrumentów finansowych i produktów finansowych po uprzednim dokonaniu oceny adekwatności Instrumentów finansowych i Produktów finansowych oraz usług inwestycyjnych z punktu widzenia wiedzy i doświadczenia Klienta.
Bank objął regulacją MiFID następujące grupy Instrumentów finansowych i Produktów finansowych oraz Usługi Inwestycyjne:
Instrumenty finansowe:
Produkty finansowe:
Usługi Inwestycyjne:
Zbiór najważniejszych informacji o prawach Klientów i obowiązkach Banku w związku ze stosowaniem przez Bank wymogów Dyrektywy MiFID (m. in. zasady klasyfikacji Klientów, oceny adekwatności Instrumentów finansowych i Produktów finansowych oraz usług inwestycyjnych względem wiedzy i doświadczenia Klientów, jak również informacje podstawowe o Banku i sposobach komunikacji z Bankiem, polityka działania w najlepiej pojętym interesie Klienta) znajdują się w „Materiale Informacyjnym MiFID"
W celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa i ochrony wynikających z regulacji MiFID, Bank dzieli Klientów, na rzecz których świadczona jest lub ma być przynajmniej jedna z poniższych usług:
na trzy kategorie:
U podstaw takiej kategoryzacji Klientów leży uznanie, iż różnym kategoriom Klientów należy zapewnić inny poziom ochrony oraz przekazać odpowiednie informacje na temat Instrumentów finansowych i Produktów finansowych oraz usług inwestycyjnych świadczonych przez Bank.
Najwyższy poziom ochrony przysługuje Klientom detalicznym, zaś najniższy Uprawnionym kontrahentom. Zgodnie z regulacjami MiFID, Klienci Banku podlegają ochronie polegającej na:
Szczegółowe informacje zawarte zostały w „Materiale informacyjnym MiFID” oraz w „Komunikacie MiFID”.
Bank wdrożył „Politykę działania w najlepiej pojętym interesie Klienta i realizacji zleceń” („Polityka”), która ma zastosowanie m.in. do usługi przyjmowania i przekazywania zleceń Klientów w zakresie jednostek/ tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych oraz wykonywania zleceń na rzecz Klientów polegających na zawieraniu przez Bank na rachunek własny transakcji z Klientem.
Usługa przyjmowania i przekazywania dotyczy zleceń nabycia/ zamiany/ konwersji/ odkupienia jednostek/ tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.
Ze względu na charakter zleceń, o których mowa powyżej, każde zlecenie może być zrealizowane wyłącznie w jednym miejscu wykonania zlecenia, tj. przez fundusz inwestycyjny. W konsekwencji przekazując zlecenie do wykonania do takiego podmiotu Bank nie bada czynników, o których mowa w art. 27 ust. 1 Dyrektywy MiFID.
Zlecenia, o których mowa powyżej, są przekazywane, odpowiednio, do danego funduszu inwestycyjnego lub do podmiotu, któremu taki fundusz lub podmiot zarządzający funduszem, zlecił wykonywanie czynności w zakresie przyjmowania zleceń.
Zlecenia są przekazywane do wykonania niezwłocznie, z uwzględnieniem instrukcji Klienta, nie później niż następnego dnia roboczego po otrzymaniu zlecenia i zgodnie z terminem określonym w umowie z Klientem oraz w prospekcie (lub innym dokumencie informacyjnym) danego funduszu inwestycyjnego.
Zasady wykonania zlecenia nabycia/zamiany/konwersji/odkupienia jednostek/tytułów uczestnictwa funduszu określa dany fundusz inwestycyjny.
Bank nie uczestniczy w procesie wykonywania zlecenia.
Bank nie ponosi odpowiedzialności za nieprzekazanie zlecenia zgodnie z powyższymi postanowieniami, w tym w określonym powyżej terminie, w przypadku wystąpienia sytuacji uniemożliwiających przekazanie zlecenia do miejsca realizacji zleceń, z przyczyn, za które Bank nie ponosi odpowiedzialności, o czym Bank informuje niezwłocznie Klienta.
Bank wdrożył „Procedurę zarządzania konfliktami interesów w banku”, w której przyjął zasadę eliminowania sytuacji mogących powodować powstanie konfliktu interesów lub grozić powstaniem konfliktów interesów. W przypadku powstania lub możliwości powstania konfliktu interesów obowiązuje zasada, zgodnie z którą interesy Klientów mają pierwszeństwo nad interesami Banku i osób zaangażowanych. Dla każdego zidentyfikowanego konfliktu interesów Bank stosuje dostosowane do jego specyfiki rozwiązania mające na celu zarządzanie i monitorowanie konfliktem interesów oraz zapobieganie potencjalnemu niekorzystnemu wpływowi, jaki może on wywrzeć na interesy jednego lub większej liczby Klientów. Zasadą obowiązującą w Banku jest stosowanie rozwiązań proceduralnych i organizacyjnych, pozwalających zapobiegać i przeciwdziałać powstawaniu konfliktów interesów. Jeżeli jednak okażą się one niewystarczające i dojdzie do sytuacji skutkującej powstaniem konfliktu interesów, naczelną zasadą stosowaną przez Bank jest zapewnienie możliwie najwyższej ochrony interesów Klientów przed potencjalnym negatywnym wpływem tego konfliktu na interesy Klientów Banku.
Bank świadcząc na rzecz Klientów Usługi inwestycyjne jest zobowiązany do działania w sposób rzetelny i profesjonalny, zgodnie z zasadami uczciwego obrotu oraz zgodnie z najlepiej pojętymi interesami Klientów.
Bank nie przyjmuje lub nie przekazuje, w związku ze świadczeniem Usług Inwestycyjnych, świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, z wyłączeniem:
VeloBank S.A. informuje, iż może otrzymywać wynagrodzenie od Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych lub innych podmiotów w związku ze świadczeniem usług przyjmowania i przekazywania zleceń dot. jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub innych tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania.
 
 Przed zawarciem umowy o świadczenie usług w zakresie instrumentów finansowych i produktów finansowych przyjmowania i przekazywania zleceń, Klient otrzymuje informację o opłatach, prowizjach i innych świadczeniach niepieniężnych pobieranych lub przekazywanych przez Bank w związku ze świadczoną usługą. W przypadku, gdy powyższa informacja zawiera jedynie ogólne zasady przyjmowania lub przekazywania świadczeń, Bank na żądanie Klienta przekaże szczegółowe informacje o tych opłatach, prowizjach lub świadczeniach niepieniężnych, w tym o ich istocie i wysokości lub sposobie ustalania ich wysokości.
Szczegółowe informacje zawarte zostały w „Polityka przyjmowania i przekazywania świadczeń w banku”.
W zakresie instrumentów i produktów finansowych - innych niż produkty skarbowe
W zakresie produktów skarbowych
Informacja dotycząca Regulaminu świadczenia usług w zakresie instrumentów finansowych i produktów finansowych przez VeloBank S.A. oraz zmian od 3 października 2022 r. ( zwany dalej „Regulamin”)
W wyniku decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego („BFG”) nastąpiła przymusowa restrukturyzacja Getin Noble Banku S.A. i przeniesienie wyodrębnionej części jego przedsiębiorstwa do banku pomostowego - Banku BFG S.A. (obecnie VeloBank S.A.). Treść decyzji dostępna jest na stronie www.bfg.pl.
Na naszej stronie internetowej znajdą Państwo Regulaminy, który odzwierciedlają zmiany, jakie zaszły po stronie banku, w tym w zakresie nazwy oraz adresu strony internatowej, począwszy od 3 października 2022 r.:
1. Klienci, którzy zawarli umowę do 2 października 2022 r. otrzymali Regulamin z obowiązującą wówczas nazwą Banku - Getin Noble Bank S.A.
2. Klienci, którzy zawarli umowę w okresie od 3 października 2022 r. do 17 października 2022 r. otrzymali Regulamin z obowiązującą wówczas nazwą Banku - Bank BFG S.A.
3. Klienci, którzy zawarli umowę w okresie od 18 października 2022 r. do 18 listopada 2022 r. otrzymali Regulamin z obowiązującą wówczas nazwą Banku - VeloBank S.A.
4. Klienci, którzy zawierają umowy począwszy od 19 listopada 2022 r. otrzymują Regulamin z obowiązującą nazwą Banku - VeloBank. S.A.
W Regulaminach opisanym w punktach 1-3 nie zmieniało się nic więcej niż nazwa banku, natomiast w Regulaminie dla umów zawieranych od 19 listopada 2022 r. (pkt 4) dodatkowo zmienił się adres strony internetowej banku na www.velobank.pl. Zmianie nie ulegały żadne postanowienia kształtujące prawa i obowiązki stron umowy.
Z uwagi na różnice w tytułach Regulaminów, ta Informacja ma pomóc w wyeliminowaniu ewentualnych wątpliwości dotyczących zakresu obowiązywania Regulaminu, który otrzymywali Państwo przy zawieraniu umowy z bankiem.
Wszystkie wskazane Regulaminy pozostają w mocy i są dla Państwa obowiązujące. Stroną zawartych umów - na mocy wyżej wskazanej decyzji BFG S.A. oraz po zmianie nazwy banku - jest VeloBank S.A.
Obowiązujące Regulaminy znajdują się w na naszej stronie www - MiFID - VeloBank
